Hoogsensitief Coach - Tilburg

Met overprikkeling bedoel ik het gevoel dat het je allemaal teveel is geworden. Dat kan zijn na een ruzie, na een hele dag winkelen, of een andere oorzaak. Het zijn de momenten dat je je opgejaagd voelt, en geen rust vindt. Vaak heb je op die momenten last van alles en iedereen om je heen en sommige hoog gevoelige mensen kunnen op die momenten geen geluid verdragen. Het liefst zou je een paar uur (of langer) alleen in een stille ruimte willen verblijven.

Er zijn oplossingen:

  • Ga douchen of als dat niet mogelijk is laat (warm) water stromen over je onder armen en polsen.
  • Probeer in huis een plekje te creëren waar je je ongestoord terug kunt trekken. En ga daar op zo’n moment naar toe, tot dat je je rustig voelt.
  • Ga naar buiten de natuur in en wandel of ren net zo lang tot je je rustig voelt.
  • Mocht het lukken dan helpt slapen ook. Daarna voel je je een stuk beter. Er zijn echter maar weinig mensen die op zo’n moment in slaap kunnen komen.
  • In de tuin werken.
  • Boek/tijdschrift lezen op een plaats waar je alleen bent.
  • Meditatie op een energetische manier.
  • Ademhalingsoefeningen/yoga.
  • Als je in de mogelijkheid bent, laat je masseren. Dit helpt ook enorm als je allerlei “vage” klachten hebt, waar geen directe oorzaak voor gevonden wordt.

Overprikkeling voorkomen

Nog beter is het natuurlijk om de overprikkeling te voorkomen. Dit kan op verschillende manieren. Veel van mijn klanten hebben baat bij meditatie. Hierdoor scherm je jezelf als het ware af, voor invloeden van buitenaf. Het is ook belangrijk om door de dag heen rust momenten voor jezelf in te bouwen. Zie het als cadeautjes voor jezelf, door je even terug te trekken heb je de rest van de dag meer energie. Door deze tijd voor jezelf te nemen, ben je er op andere momenten ook echt voor de mensen in je directe omgeving.

Daarnaast is het van wezenlijk belang om op bepaalde dagen, geen afspraken te plannen, en op de dag zelf te voelen waar je behoefte aan hebt. Het kan best zijn dat je uiteindelijk toch heel die dag van alles gedaan hebt, maar als je het doet omdat je dat echt wilt geeft het energie. Daarnaast is het belangrijk dat je van jezelf ook goed vindt als je niets wilt op de die dag. Lukt het niet om een hele dag te reserveren begin dan met een halve dag of twee uurtjes, bij voorkeur aan het begin van de dag.
Over het algemeen geldt: Als je evenwicht vindt in de balans van werken, zorgen (voor kinderen), vrije tijd, uitdagingen, sociale contacten, hobby’s dan worden de momenten van overprikkeling vanzelf minder.