Hoogsensitief Coach - Tilburg

 

Waarschijnlijk beleef je veel plezier aan je sociale contacten. Maar er zijn zeker ook momenten dat deze zelfde contacten je erg uitputten. Daarnaast zullen er mensen zijn van wie je energie krijgt. Er zullen ook mensen zijn waarbij je je compleet leeg gezogen voelt.
 
Hoe kun je nu evenwicht brengen in je contacten?
  • Ga in gedachten je sociale contacten na, kosten ze je energie of leveren ze je energie op. Vraag je vervolgens af wat je ermee wilt. En handel daar ook naar. 
  • Voel je je vaak eenzaam, denk je op zulke momenten dat je helemaal alleen bent? Probeer het objectief te bekijken ook jij zult waardevolle contacten in je omgeving hebben, investeer in die contacten en breid ze uit. 
  • Vind je het moeilijk om nieuwe mensen te leren kennen? Ga activiteiten doen waar je de meeste kans hebt om gelijkgestemde mensen tegen te komen. (bv een wandel groep/ nordic walking / een schilder cursus ) Waarmee ik overigens zeker niet wil zeggen dat de mensen in je omgeving allemaal ook hoog sensitief moeten zijn. Je kunt juist veel leren van mensen om je heen die niet hoog sensitief zijn. Ze nemen je als het ware mee in hun wereld, waardoor je in aanraking komt met veel vernieuwende en goede dingen. In de praktijk is het zo, als je een sport of een cursus of een hobby gaat doen in groepsverband waarvan het onderwerp dicht bij je eigen interesse ligt, je altijd interessante mensen tegen zult komen waarbij je ook aansluiting kunt vinden.
  • Sommige hoog sensitieve mensen zijn erg verlegen en durven zich niet in groepen mensen te begeven. Simpele oefeningen kunnen je uit dit isolement halen! Het kan heel waardevol zijn om voor jezelf te onderzoeken waar je mogelijkheden liggen, waarbij je je toch prettig blijft voelen. Probeer in ieder geval los te laten wat andere mensen mogelijk van je vinden, dat heb je toch niet in de hand.
  • Tot slot neem zelf initiatief, initiatief tot contact of een gesprekje. Door de simpele vraag aan iemand te stellen: “Hoe gaat het met je?”